tisdag 1 november 2011

Lokal öl - Helsingborgs Vinter

För att uppmärksamma den lokala ölkulturen i Skåne kommer jag då och då ta upp och diskutera lite lokal öl. På krogar och tre systembolag i Helsingborg släppets idag Helsingborgs Vinter (89061). Det är en mörk mustig ale på 4.5%, brygg för årets kallare månader.

På etiketten kan vi läsa följande.

Helsingborgs Vinter är en hyllning till alla som jobbat på gamla Helsingborgs Bryggeri. 
"År 1850 var snöovädret som drog in under "Yrväderstisdan" en livsfara. Den julen kostade en gris 5 kr och Helsingborgs bryggeri låg i en blygsam anläggning, som drevs med handkraft. Staden och livet har förändrats, men det bästa av det gamla lever kvar. Idag har vi moderna kylanläggningar som kyler vörten och håller ölen i lämplig temperatur. Men bryggningen har fortsatt under hantverksmässiga former. Det blir ju bäst så."


Ölen som möter mig i glaset är klar och djupt mahognybrun med härliga röda skiftningar. Nyanserna matchar de rustika måltider säsongen bjuder på för att inte tala om vädret utanför. Tillsammans med det täta beigefärgade skummet på ytan ser den mycket inbjudande ut. En svagt söt doft möter mig när jag för näsan närmare glaset och tankarna går direkt till sirapslimpa eller en härlig kavring. Bakom den brödiga doften hittas kryddiga toner av torra sädesslag, knäck och torkad frukt som kommer para sig så väl med vår höstinspirerade husmanskost. Smaken är stor och fyllig, den överraskar positivt med en uttalad beska och samma trivsamma svagt söta brödighet som finns i doften. Här finns också nyanser av gräddkola och mörk frukt. Den avslutas med en maltighet som sitter kvar länge i munnen och det smakar verkligen öl. Jag njuter av att ölen är ren och inte kladdig, att sötman är märkbar men inte övertagande och slutligen av att en öl på 4.5% kan vara så smakrik!

Helsingborg visar verkligen att de bemästrar konsten att brygga smakrika öl med en längre alkoholhalt vilket jag sannerligen uppskattar. Vinter känns klassisk och upplevs väldigt välbalanserad, jag vill hävda att ölen är det bästa bryggeriet bryggt hittills! Helsingborgs Vinter är en öl jag gärna dricker till mat eller med en bit ost när regnet piskar och vinden viner utanför.


2 kommentarer:

  1. Måste verkligen smaka lite öl från Helsingborgs Bryggeri... har hört alltför mycket gott om deras grejer

    SvaraRadera
  2. Fan vad trevligt! Köpte med en sådan hem idag också, får nog prova den ikväll.

    SvaraRadera