torsdag 24 november 2011

Brutal Brewing - Ett framtidshopp?



Låt det bli sagt - För majoriteten av öldrickare är priset ett givet faktum. Det är inte många av oss som faktiskt är villiga att betala priset av vad hantverksbryggd öl egentligen kostar. Många av mina vänner drar sig ofta när jag rekommenderar öl i prisklassen 25kr+, något jag självfallet har full förståelse över. För många är ekonomin ett närvarande faktum och det är inte alltid motiverat att betala en större peng när man bara strupen ska svalkas. Även om smaken har en betydelse tar gärna plånboken övertaget.

Men efter att ha smakat de senaste ölen från Spendrups Brutal Brewing ställer jag mig frågan om denna utveckling av billigare öl kanske kan vara till det goda för oss alla. Min initiala inställning till Pistonhead och liknande öl har varit långt ifrån rumsren men nu börjar den allt svikta mer. Efter att ha provat de senaste tillskotten och sett vilken potential provbrygderna som serverades på Stockholm Beer & Whisky festivalen faktiskt har är jag hoppfull. Säga vad man vill om etiketter, förpackningar och produktbeskrivningar - Ölen är rätt goda!

Hur ska man då se på denna utveckling? Som ett hot mot hantverksbryggerierna? Jag är inte säker på det. Varför inte se det som en given inkörsport till bättre öl och en större medvetenhet. Jag är övertygad om att lagerdrickaren som för första gången öppnar en Pistonhead Kustom Lager faktiskt känner skillnaden mellan den och annan makrolager. Det är också min tro att samma lagerdrickare tänker två gånger innan denne går tillbaka till sina norrlands guld eller småland - Man kanske till och med slänger ett drömmande öga mot alehyllan? Formeln är enkel: En större medvetenhet leder till ett högre krav på produkten.

Vad händer då när ölen inte längre håller måttet? Jag tror stegen till alehyllan minskar. Kan lagerölen inte längre motsvara de uppställda kraven börjar man leta efter alternativ - Handen på hjärtat, var det inte så vi hamnade här? Ska vi då se Spendrups och andra makrobryggeriers nysatsningar som ett hot? För mig känns det motsatta troligare. Dessa bryggerier kommer aldrig motsvara de höga krav på kvalitet som många av oss redan idag har.

Vi har aldrig tidigare sett så många nya bryggerier slå upp portarna - både här och i USA, och i takt med att ölen tar sig in i finrummet ökar även efterfrågan från krogar och restauranger. Jag tror inte på något sätt att Spendrups kommer stjäla marknadsandelar av bra mikrobryggerier. Skulle det ske tror jag drabbade mikrobryggerier behöver ta sig en funderare över hur deras öl egentligen smakar. Priset kommer förbli en viktig faktor men om makrobryggerier skulle lyckas tappa den ölen jag vill dricka i en 10-kronors burk är jag en lycklig människa.

Är jag naiv? Måhända kanske hoppfull över en utveckling som kan gynna samtliga ölälskare. Nä, nu tar jag och knäcker en Chimney Sweeper. 
Låt skottsalvorna hagla gott folk!

4 kommentarer:

  1. Hmm jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har hört att deras experimentbrygder var helt ok på SBWF. Men samtidigt skriver du att deras lager smakar bättre än en vanlig makrolager och då är jag tillbaka vid åsikten att det här bara är industri-öl med ett snyggt utseende. För jag tycker att deras lager smakar just standard makrolager (kanske t.o.m. lite sämre). Men nån gång ska jag prova något mer från dessa skojare. Kanske köper mig en Chimney Sweeper idag.

    För övrigt tycker jag de lyckats väldigt bra med sin etikettering och förpackning, riktigt snyggt. Sen är ju produktbeskrivningarna något av det värsta jag sett :P

    Jag skulle också vara lycklig om jag kunde dricka öl av bra kvalitet för 10 kr/burken. Men det lär nog aldrig hända då de större bryggerierna styrs av ekonomiska faktorer snarare än fokus på kvalité.

    SvaraRadera
  2. Jag tror faktiskt det är fler som köper ölen för att etiketten ser ut som Cheap Monday-loggan än att de är nyfikna på craft beer.

    SvaraRadera
  3. Bark: Men det kan väl knappast vara något negativt om ölen smakar bättre än burkölen bredvid?

    SvaraRadera
  4. För mer öldrickande så glid in på smajo.blogg.se

    just det blafa, så går det

    SvaraRadera