lördag 31 mars 2012

Slottskällans Kloster 2008 och 2012

Slottskällans Bryggeri gör tveklöst bra svensk öl och deras Imperial Stout var för mig en god inkörsport mot de tyngre stilarna. Därför blev jag så glad när jag i Köpenhamn förra året hittade ännu en av deras starkare öl, nämligen Kloster från 2008. En öl som man också slutade brygga samma år. Det skulle dröja fyra år innan den kom tillbaka men nu kan vi återigen hitta svensktolkad trappistöl på systembolagets hyllor. Kloster 2012 (11679) denna gång i ekologisk tappning släpps den 2:a april i ett "40-tal butiker". Jag kan inte tänka mig ett bättre tillfälle att parallellprova de båda ölen!


Kloster 2008

Ur flaskan flödar ett lätt rödfärgat öl med bruna nyanser, vätskan är klar och elegant. En liten skumkrona bildas men ebbar kvickt ut. Den källarsvala ölen har en svagt oxiderad, lätt fruktig doft som påminner om äpplen, plommon och sirap. Lyckligtvis är doften förhållandevis ren och inte överväldigande, den binder sig bra med ölens kryddiga karaktär. Doften snuddar vid den unkenhet som ibland hittas hos just äldre öl men det blir aldrig mer än en svag aning. I takt med att ölen blir varmare börjar sötman växa fram allt mer. I bakgrunden bjuder malt, ekträ och bär på små vinösa inslag.

Drycken är fyllig med en ren och påfallande söt smak. Kolsyran förefaller vek men stannar länge nog för att fylla sin funktion. Smaken följer doften och lagringen är väl märkbar även här, men det hela fungerar bättre när den värmande alkoholen hjälper till att stötta. När jag smakar ölen tänker jag på karamell, socker, övermogen frukt och nötter men den bär också på tanninliknande smaker som upplevs smått adstringerande mot slutet. Spelar humlen ett spratt eller är det lagringen? Smaken är dock klar och tydlig, och till min förvåning fortsätter den blomma ut alltmedan jag dricker!

Stiltypiskt hade jag inte lyckats gissa rätt, de belgiska tonerna är helt försvunna. Istället dricks den som en trevlig strong ale eller liknande stil. Ölen är prydlig och har lagrats med värdighet även om den förmodligen passerat sin topp.

För att särskilja de båda ölen presenterar jag den fulla betygsskalan denna gång, som utläses enligt följande:
Doft 7/10, Utseende 4/5, Smak 8/10, Munkänsla 4/5, Helhetsintryck: 14/20 vilket ger ett samlat betyg på 3.6

Kloster 2012

Redan vid ett första ögonkast skiljer de båda ölen sig. Årets upplaga är grumlig och har en tjockare brun färg med orangefärgade skiftningar (Ni får ursäkta att bilden tyvärr inte gör ölen rättvisa). Skumkronan är däremot lika flyktig som hos sin föregångare. Innan jag ens stoppat näsan i glaset lockar ölen med belgisk doft som jag närmast förknippar med jäst, estrar och skumbanan. Det belgiska temat fortsätter därefter med mjuka peppriga och kryddiga fläktar. Här återfinns också fruktiga dofter, en del plommon och aprikos blandat med ett stänk vanilj skapar en bild av något som kan liknas vid fruktkaka. Sammantaget är doften är len och bär på en svag sötma, tyvärr känns den aningen spretig men inget ett halvår i källaren inte kan lösa.

Ölen som möter mig är till en början mjuk i kroppen men kolsyran är här betydligt vassare även om bubblorna fortfarande är små. Smaken är likt doften pepprig men på ett trivsamt behagligt sätt, vad som emellertid överraskar är hur torr ölen är! Det kanske inte helt stämmer överens med vad jag är van vid i stilen men personligen uppskattar jag faktiskt det och tror den nu gör sig än bättre med mat. Sötman spelar i bakgrunden och vi bjuds istället på en hel del maltsmaker som spelar bra tillsammans  med den belgiska estrigheten. Små aningar av mörkt socker och en liten beska träder fram i eftersmaken vilket skapar lite av den komplexitet jag annars saknat i ölen.

Den belgiska karaktären är övertygande i Kloster 2012, en trevlig öl och definitivt något som kan avrunda vårkvällarna framöver. Slutligen är jag väldigt nyfiken på hur lagring kommer påverka flaskan, förhoppningsvis kan vi förvänta oss mer sammanflätade smaker.

Doft 8/10, Utseende 3/5, Smak 7/10, Munkänsla 3/5, Helhetsintryck: 16/20 vilket ger ett samlat betyg på 3.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar