torsdag 8 mars 2012

Sixpoint Resin

Den glada nyheten att Brill & Co. lanserar Sixpoint så här lagom till vårkanten gav mig ett infall att prova en av ölen för mig själv.

Sixpoint är ett relativt nytt bryggerier från hjärtat av Brooklyn. Shane Welch startade bryggeriet 2004 och sedan dess har Sixpoint utmärkt sig genom att skapa innovativa men stabila bra öl, ofta med historiska återkopplingar. Ett reportage om bryggeriet finns att hitta här, Brewery Show: Sixpoint Craft Ales.

Ölen jag smakar på idag är den nylanserade Resin. En kraftig Dubbel IPA där man tagit tillvara på humlekottens oljiga essens, kådan eller resinet så att säga. En lagom flummig men mysig film om det hela kan ses här, Sixpoint Resin.


Ölen som möter mig i glaset är mörkt brunorange med ett tjockt krämigt lager skum. Praktfullt värre! Redan här kan jag ana att den är rätt stygg. Mycket riktigt, doften är djup, tung och domineras av just den tjocka vällukten jag ofta förknippar med kåda och tallbarr. I bakgrunden finns den mer aromatiska doften av torr humle - en doft alla hembryggare borde känna igen. Sötman är subtil och välavvägd. Fruktigheten man vanligen hittar i denna typen av öl uteblir nästan totalt vilket känns uppfriskande för en gångs skull, allt den bjuder på är en svag aning av citrus och mörka bär. Kyld fann jag dofterna nästan ligga i lager men när ölen fått värmas upp och lufta sig lite band aromen sig samman - Jag vet inte vilket jag föredrog bäst.

Kroppen är kraftig och precis lagom för att bära upp beskan och smaken hos ölet. Kolsyran är relativt livlig men fyller sin funktion och lyfter smakerna. Smaken är ungefär vad man kan förvänta sig efter doften, väldigt humledominerad med kåda och uns mörk sirap. Beskan däremot är mjuk och lång. Vad som förefaller överraskande är sättet alkoholen binder samman alltihopa, jag upplever att öl i denna stil ofta blir spritiga men det undviker Resin galant. Sammantaget måste jag säga att det är en magnifik öl som går en lite annorlunda väg än de flesta dubbelipor. Med tanke på ölets karaktär tror jag också den kan klara lagring bättre än en del andra öl i stilen. Betyget landar på 4.2

1 kommentar:

  1. Låter gott detta, och en eloge till dig för trevlig recension. Återigen tack för initiativet till detta samköp, jag ser verkligen fram emot att ta fram en burk och sätta sig i solen och bara njuta.

    SvaraRadera