tisdag 10 april 2012

Överflöd'i mjöd? Mjödhamnen - Kullabrygden

Jag har varit nyfiken på mjöd ända sedan jag på Stockholm Beer & Whisky fick prova en uppsjö varianter hos Mjödhamnen. Då hade de endast ett fåtal egna mjöd att bjuda på men nu bara några månader senare ser det annorlunda ut. Idag har man hela 16 mjöd hos systembolaget och mer är på väg under nästkommande släpp. Mjöden jag provar idag ska vara halvtorr och heter Kullabrygden (74844). Jag hade turen att kunna köpa den på mitt lokala systembolag då honungen kommer från just Kullabygden. Honungen i detta mjöd kommer ifrån Lars och Christine Rosenquist och är från hela året 2010, den beskrivs ha en tydlig dominans av bland annat lind.



I doften hittas genast äpple och blommor, den känns väldigt grön och växtlig. Men bakom detta döljer sig mjukare dofter av bland annat honung och nektar med en fyllig sötma i bakgrunden. En del svagare toner av jäst finns också i doften men det är inget som stör mig.
 
Smaken känns direkt balanserad och jag finner den relativt torr. Det finns fortfarande en sötma och distinkta smaker av äpple, päron och självfallet honung gör sig påminda. Honungen blir mer och mer framträdande när vätskan värms upp, precis som den efterföljande alkoholen. Mjöden upplevs värmande men fortfarande med en ren friskhet. Som oerfaren provare relaterar jag en del av smakerna jag hittar till vin eller cider med adderad honung. Fruktigheten är förvånande och jag tycker rätt bra om brygden! Det är att komma lite närmare just naturen.

Jag tycker det var en trevlig upplevelse och ser fram emot mer mjöd på bordet. Betyget landar på 3.8.

2 kommentarer:

  1. Vilket systembolag hittade du denna på Johan? Verkar spännande!

    SvaraRadera
  2. Den finns på Väla tillsammans med Kryddig Vicker. Minns jag rätt kommer ytterligare en i maj. Jag har även Björkens Tårar hemma, en mjöd med lite syra i gjord på björksav, sugen?

    SvaraRadera