lördag 7 januari 2012

BeerSweden Forum Awards 2012!

Här följer mina nomineringar till BeerSweden Forum Awards 2012. De får syfta minnesanteckningar för kommande år.

1)Best Swedish Beer
Nynäshamn Stenstrand Sommar Ale
En fantastisk svensk pale ale som slår Amarillo och liknande öl med hästlängder. Fin smak, uppfriskande, lätt, balanserad med en helt underbar humleprofil. Denna ölen vill jag dricka varje sommar.

2)Best Swedish Brewery
Närke Kulturbryggeri
Det finns bra svenska bryggerier och sen finns Närke Kulturbryggeri, som på ett raffinerat sätt experimenterar, utvecklar och för ölen in i framtiden. Med historiska recept och en hantverksglädje sätter de Sverige på kartan år efter år. Hos Närke låts ölen stå i centrum, det känns väldigt ärligt och äkta. 2011 må ha varit ett svart och tungt år för Närke men jag hoppas nya krafter ges så jag kan få fortsätta förundras över deras öl.

3)Best International Beer
Cantillon FouFoune
I en dryck har jag aldrig tidigare upptäckt en friskhet och en skönhet liknande den i FouFoune, den förundrar mig. Måhända den är döpt efter kvinnans sköte som något vackert men den Orangegula etiketten är än finare och har en speciell plats i mitt hjärta. 

4)Best International Brewery
Cantillon
Med hundraåriga traditioner och på hantverksmässigt bryggs den bästa ölen i världen hos Cantillon i Bryssel. I en unik värld av spontanjäst öl är Cantillon diamanten i kronan. Efter så många år finns fortfarande innovation och en eftersträvan att sprida ölkultur. Det vill jag hedra.

5)Best Swedish Beer Bar/Pub/Restaurant
Mogwai – Mat och Bar. Helsingborg
På Mogwai sprids sann ölkultur, att till otroligt låga priser servera ett mycket brett utbud av öl till en stor skara olika sorters människor tar ölen vidare. Här möts fjortisar, hipsters, ölnördar, musiknördar, skejtare, affärsmen m.m. Majoriteten dricker såklart blasklagern på fat vilket ger Jonathan möjligheten att nästan erbjuda inköpspriser av finölen. En trevlig stämning med bra musik och fantasitska pizzor. Lägg därtill välorganiserade ölprovningar en gång i veckan för endast 100kr(!). Jag är glad att bo i Helsingborg.

6)Best Swedish Importer/Distributor
Brill & Co.
Service, service, service. Brill hade kunnat ha halva deras sortimentet och ändå stå överst på min lista - Deras bemötande är fantastiskt. Marc och Jonas och alla andra medarbertare på Brill ska ha den största elogen för det ni gör svensk ölkultur. Ni är glädjespridare på internet, på krogen och på mässorna. Den fantastiska ölportföljen behöver vi knappt inte ens nämna.

7)Best Swedish Beer Event
Stockholm Beer & Whisky Festival
Marianne Wallberg har skapat en fantastisk festival med en modern attityd. Välorganiserat med genomtänkta provningar och ett positivt bemötande av öl på internet. Importörer och bryggerier gör här också ett lysande jobb i att framhäva deras produkter och styrkor.

8)Swedish Beer Personality of The Year
Manker (& M2)
En uppfräshad intressant, läsvärd och lärorik blogg. En rolig och minst lika väldokumendterad Amerikaresa tillsammans med trevliga inslag från diverse festivaler. Utöver detta berättar han även om öl- och matparningar med en genuin dedikation. Manker kombinerar öl och humor samtidigt som han skalar av det pretantiösa och snobbiga som ofta uppstår. Han för också amerikansk bärs närmare Svergie. Annordnadet av ölprovningar och engagemanget på bloggen, facebook, beersweden och ute på puben har fått mig att nominera Manker till denna utmärkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar